svaren på frågorna.


Är det svårt att åka iväg som aupair, jag menar om man behöver fixa en massa tillstånd osv eller hur funkar det? :)
Ja det är en del att fixa faktiskt. Jag höll nog på i nästan ett år med mina ansökningar. Men så var jag också väldigt lat och gjorde ingenting i perioder.
Det som ska fixas är ett personligt brev (som oftast kan göras på organisationens hemsida), personliga referenser och barnpassnings referenser, polisregisterutdrag, internationellt körkort och hälsoundersökning. Sen förutom det ska man fylla i och skriva under olika papper som har med visum och uppehållstillstånd att göra. När du sedan har fixat klart med det så blir det intervju för att kolla din engelska, för att till sist åka till ambassaden och fixa visum. Efter det är det bara att skicka in allt och vänta på en familj :)
 Sen så funkar det lite olika beroende vilken organisation man åker med, jag åkte själv med STS/aupaircare och jag rekomenderar verkligen de!
 
Hej.
Jag har följt din blogg ett bra tag nu och har länge undrat hur det ligger till med din värdfamilj.
Är de skilda eller jobbar du hos olika familjer?
Sen undrar jag också hur det har gått med dina framtidsplaner? Ska du plugga i usa eller hur blir det?
Hejdu, vad kul att du följer min blogg!
Ja, min värdfamilj skiljde sig för 5 månader sen eller något sådant. Så alltså under tiden jag var här.
Mina framtidsplaner går det sisådär med va. Jag ville ju som sagt läsa kosmetologi i Santa Monica. Men eftersom det endast är en två årig utbildning så har jag ingen rätt till studiestöd tydligen. Och det är inte direkt så att jag har flera tuden undanstoppade på en liten ö så att jag kan financiera mina studier.
 Så om någon känner för att sponsra mig så jag inte sen på att tacka nej. HAHA

hur går det till när man förlänger sitt år?
Det går till som så att man skickar en en förfrågan om förlängning till amerikanska staten. Sen är det deras val att besluta om du ska få stanna eller inte, vilket du oftast får. Fast en viktig sak är att vara klar med sina studier i tid, annars kan det bli problem.

kan man förlänge med hur länge som helst?
Nej det kan man inte, man kan välja att förlänga med 6, 9 eller 12 månader.

saknar du inte din familj och dina kompisar?
Det är väl klart att jag saknar familj och vänner hemma i sverige men å andra sidan har man skaffat sig ett nytt liv här. Så jo jag saknar alla där hemma men samtidigt kommer det att vara minst lika svårt att lämna alla här när jag måste åka tillbaka till sverige igen.

läste innan att du varit på date, hur är det att data i usa?
Det är väldigt kul faktiskt! Eller de dejter som jag har varit på har varit väldigt klyshiga. Sådant som man bara ser i filmer. Killen kommer och hämtar upp dig, öppnar alla dörrar, betalar alltid och är helt enkelt riktiga gentlemän. Sen kan det bli ganska drygt i längden också, kanske därför jag inte har kommit längre än till några dejter med varje kille. haha

tjänar man bra på att jobba som aupair?
Det beror väl lite på hur man ser det. Om man har levt på studiebidrag/barnbidrag hela sitt liv så är väl detta helt okej. Men om man som jag tjänade ganska bra innan så måste jag svara nej.
Vi tjänar ca 1.400kr i veckan så 5.600 varje månad. Och detta är ju bara pengar till dig själv, eftersom du inte betalar mat och husrum. Sen tjänar du lika mycket oberoende av hur mycket du jobbar varje vecka.

är dom du jobbar hos snälla?
De jag jobbar hos är jättejättesnälla. Jag kunde absolut aldrig ha bett om en bättre familj att bo hos, de är toppenbra.

är usa ett lätt land att anpassa sig till ? (annorlunda kultur osv)
Jag tyckte inte direkt att det var svårt att anpassa mig, såklart att allting var nytt och annorlunda i början, men jag klarade det. haha.
Jag tror att det beror på att vi redan har sett så mycket av usa i filmer och serier. Såklart är det inte som på tv, men man vet ändå hur saker ser ut osv. Sen är amerikanare väldigt trevliga och öppna, det förenklar absolut saker och ting.

Var det nervöst första gången? Hur länge ska du vara där? =)
Vad var nervöst första gången? Antar att du syftar på första gången jag träffade värdfamiljen kanske?
Klart som fan att det var nervöst! Jag höll på att kissa på mig när jag gick av tåget på flygplatsen och skulle försöka hitta min värdfamilj. Men jag hade absolut ingenting att vara nervös över alls.

vad får man i lön? kan man avbryta aupair tiden när man vill?
Lönen svarade jag på längre upp.
Klart att man "kan" avbryta när man vill. Men du har skrivit på ett kontrakt att du vill stanna minst ett år. Om du själv bryter det kontraktet och åker hem kan det vara väldigt svårt att komma in i landet igen, även om det bara gäller ett resevisum.
Sen finns det självklart alltid undantag som bekräftar reglen, men detta är huvudtanken iallafall.

Hur länge stannar man? :)
Ett år till att börja med sen kan man förlänga med 6, 9 eller 12 månader.

hur är det att vara AUpair?
och hur kom det sig att du blev det ?
Allt beror nog på vilken familj du hamnar i. Men om jag ska prata utifrån mina egna erfarenheter så tycker jag att det är toppen! Innan jag åkte hit så var jag väl inte världens mest barnglada person men nu älskar jag barn, och speciellt min lilla Charlotte.
 Anledningen till att jag sökte till aupair-programmet är väl inte världens mest imponerande historia. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra med mitt liv och hade alltid velat åka till usa. Med tanke på detta landets strikta visum-regler var aupair helt enkelt det enklaste sättet.
Därför jag valde en familj med enbart ett barn och inte så mycket arbete :P
Men just nu är jag verkligen superglad att jag gjorde detta!

 är allt så faboulus som det verkar in the states? är helt intresserad och är sjukt sugen på att va aupair med, så berätta lite om det!:D
Det beror väl litegranne på hur man ser det. Om man åker hit med inställningen att allt ska vara som "One Tree Hill" eller någon annan fjantig serie så blir man nog mäkta besviken.
Visst kryllar det av hemmafruar, houseparties, highschool och collegeungdomar men nej det är inte som på tv.
Men jag som åkte hit utan några egentliga förhoppningar eller förväntningar älskar det. 
 Vet inte vad jag ska berätta riktigt.. Men om du känner att du vill göra något annorlunda, du känner att du är en såpass stark person att du kan åka hit och vara ifrån familj och vänner i ett år DO IT! För det finns allt förmånga som blir helt överkörda av sina värdfamiljer för att de inte kan säga ifrån. Sen finns det även svaga människor som åker hit utan att ens tänka på vad de har gett sig in på.

Men tänk igenom det noga, tänk på vad du ger dig in på. Och om du känner att du klarar det åk hit för tusan. För det är en once in a lifetime experience och något jag altid kommer att minnas!


hur länge har du bott i usa?
Idag har jag bott i usa i ett år och två dagar. Imorgon kommer det vara exakt ett år sen jag kom till värdfamiljen :)

Vad är det bästa med att bo där? :)
Det bästa är nog alla nya erfarenheter och att man lär känna sig själv så fruktansvärt bra.
What doesn't kill you only makes you stronger!

hur mycket tjänar man som au pair?
Läs längre upp..

Är det mycket att fixa innan?
Även detta har jag svarat på längre upp.

Behöver man körkort?
Det är inget krav på att ha körkort men du kan helt klart välja mellan fler familjer om du har det. Eftersom de flesta familjer bor i förorter och att barnen behöver skjutsas mycket och sen finns det ingen direkt kollektivtrafik i detta land. 

Vilka tider är du ledig?
Jag jobbar en vanlig vecka 12-17 tre dagar och 7-8.30 11-17 två dagar. Sen är jag ledig varje helg. Detta varierar självklart och jag jobbar nog minst av alla jag känner. Jag har helt enkelt en värdfamilj som vill spendera så mycket tid som möjligt med sin dotter.

Hoppas att ni fick veta allt ni undrade över. Annars är det bara att fråga igen! :)


Kommentarer
Postat av: helena

duktig du e å svara på frågor gumman! faktiskt rätt intressant o läsa fast ja redan vet allt det där :P hihi ring snart!! pusspuss <3

2010-01-29 @ 08:45:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0